De Rugzak


Belangrijke criteria voor de keuze van een goede rugzak: • Zit de rugzak lekker? (je moet hem immers de hele dag gaan dragen) • Heeft de rugzak stevige gepolsterde heupbanden? (het meeste gewicht rust daarop) • Is het een goed merk? (goedkope rugzakken gaan minder lang mee) • Heeft de rugzak goede verstelmogelijkheden? (belangrijk voor de gewichtsverdeling en extra stabilisatie)


Een dag rugzak zal niet veel meer dan 5 tot 7 kg wegen, bij toerrugzakken moet je rekenen op rond de 10 kilo en bij trektochten op 12 tot 18 kilo. Een vuistregel luidt: je rugzak mag niet meer wegen dan 20% van je lichaamsgewicht. Een mooie formule, maar de meeste trekkers zullen dit streefgewicht bij stevige trektochten met kampeerspullen en eten niet halen. Een goed ingepakte rugzak is bijna net zo belangrijk als goed zittende schoenen. Vooral bij lange afstanden kan een slecht gepakte rugzak slopend zijn. De vuistregels zijn:
• de zware dingen (bijvoorbeeld water, brandstof en tent) zitten bij voorkeur zo dicht mogelijk tegen je rugzak aan, zodat het zwaartepunt van de rugzak bijna recht boven je heupen komt.
• dingen die je onderweg nodig hebt, zoals regenkleding, water en andere dingen, moet je er snel uit kunnen halen, zonder de hele rugzak te ontladen.


Een fout die veel onervaren trekkers maken is dat ze de rugzak te veel op hun schouders laten rusten.


Een betere methode om je rugzak om te doen:
• pak de rugzak en hang hem om je schouders.
• trek je schouders zo hoog mogelijk op.
• trek dan je heupband zo strak mogelijk aan.
• laat je schouders weer zakken. Als je dit goed doet, heb je maximale bewegingsvrijheid voor je schouders. Als ze nu echter nog iets naar achteren worden getrokken, dan heb je waarschijnlijk de rugzak niet goed ingepakt of de compressiebanden niet genoeg aangehaald. Dat je heupgordel aanvankelijk een beetje knelt, is minder erg dan het lijkt. Doorgaans voel je er na een tijdje lopen niets meer van. Blijven je heupen tijdens de tocht nog steeds pijnlijk, dan kan het zijn dat de polstering van je heupriemen te dun is. Een andere mogelijke oorzaak zijn de naden in je broek of ondergoed. Meestal is dit goed te verhelpen door ze een beetje te zakken of juist omhoog te trekken.