Dit gebeurt er met je lichaam als je elke dag een half uur wandelt

Je hoeft geen zware inspanningen te doen om in beweging te blijven. Door lichamelijke beperkingen is het vaak ook niet mogelijk om intensief te sporten. Wandelen is voor (bijna) iedereen geschikt. Een half uurtje per dag de natuur in trekken, of even door het park is al voldoende om er heel wat voordelen uit te halen. Indien jij dat kan en wil, kan je uiteraard langere wandelingen gaan maken.

Wandelen heeft heel wat voordelen:

Kcal verbranden:
In eerste instantie ga je kcal verbranden. Gemiddeld 45 kcal verbranden als je een tempo van 5km/u aan houdt. Voor wie naar 6.5 km/u kan gaan zal tot 70 kcal gaan verbranden. Via mijn stappenteller weet ik dat ik tussen die tempo's in vetverbranding ga. Als je dus regelmatig aan het wandelen gaat, zal het je lieve lijf tegemoet komen.

Spieren opbouwen en versterken:
Bewegen versterkt de spieren. Dat is vanzelfsprekend. Met wandelen worden zowat alle spieren aan het werk gezet. Loop hierbij mooi recht. als je je tempo gaat verhogen, kan je meer met je armen gaan bewegen. Daardoor ga je ook meer torsing krijgen van de ruggengraad en ga je ook zo je rugspieren versterken.

Stevige spieren is een mooier lichaam. En dat zal zich vooral uiten in kuiten, billen en een mooiere poep. Hiernaast kan je ev ook nog extra squads gaan doen.

Voor meer zuurstof:
Wandelen in een zuivere omgeving als bos, zee, natuurgebied  frisse en verse zuurstof in je longen. Zuurstof is een belangrijke voedingsbron voor ons lichaam. Door op je ademhaling te letten, diep in en uit te gaan ademhalen ga je meer zuurstof in bloed krijgen.

Goed voor een gezonder hart:
Meer stof in je bloed zorgt voor een betere doorbloeding en is daarom ook goed voor een gezonder hart.

Lagere bloeddruk en cholesterol:
30 min per dag wandelen heeft ook zijn positieve uitwerking op de bloeddruk door de zuurstof en een betere doorbloeding en ook op de cholesterol doordat er meer vetten verwerkt worden in het lichaam.

Betere werking van alle organen:
Door de toename van zuurstof, de betere doorbloeding gaan ook alle andere organen daar hun graantje van meepikken.

Goed tegen stress:
Het is aangetoond dat wandelen ook goed is tegen stress. Het is de ideale manier om je gedachten te verzetten. Ook weer mede door de zuurstof wordt de bloedtoevoer naar de hersenen gestimuleerd.

Beter slapen:
Nogmaals door de zuurstof toename in je bloed en lichaam ga je ook beter slapen. En zoals je weet, een uitgerust lichaam zorgt voor een tevreden mens. Je bent veel fitter, energieker, alerter, ... en dat zal zich laten merken in werk en je bezigheden.

Je spijsvertering verbetert:
Een korte wandeling na het eten gaat je eten beter helpen verteren en dat opgeblazen gevoel verdwijnt.

Je gewrichten worden soepeler:
Rust roest zeggen ze, en met wandelen kan je op een makkelijke en goedkope manier in beweging blijven.

Hoe hou je vol?
- Het kan helpen om je aan te sluiten bij een wandelclub in de buurt.
- Op internet vind je tal van wandelroutes en zoektochten die je kan volgen. Via geocaching kan je ook heel leuke wandelingen maken.
- Ga desnoods pokemons vangen, daar kan je ook al snel een paar km's op de teller hebben.
- Neem je fototoestel mee en fotografeer, of je kan de fauna en de flora
- Heb je een loopband, en is het slecht weer buiten, dan kan je ook op een loopband 'wandelen'. Je hebt dan wel niet de voordelen van de frisse buitenlucht en de verse zuurstof, maar je hebt wel je lichaam aan het werk gezet!

Trek dus die wandelschoenen aan en trek erop uit